برای استخدام شدن در شغل دولتی مانند استخدامی آموزش و پرورش، بانک ها ، دستگاه های اجرایی، سازمان آتش نشانی و... هر فردی لازم است که از مراحلی مانند آزمون کتبی و مصاحبه بگذرد و با کسب رتبه لازم به استخدام شغل مد نظر خود در بیاید. در سال های اخیر همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، قبولی در آزمون های استخدامی مشکل تر شده است و از همین رو افراد بایستی با آگاهی لازم در این مسیر گام بردارند.
یکی از راه های کلیدی و موثر برای قبولی در آزمون استخدامی آتش نشانی، داشتن پشتیبان و مشاور اختصاصی می باشد. پشتیبان با شناختی که از فرد پیدا می کند می تواند بهترین برنامه درسی را طراحی نماید و همچنین منابع مناسب شخص را به آن معرفی کند. توجه داشته باشید که برای انتخاب پشتیبان خوب لازم است به تجربه و تخصص وی در زمینه مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی آگاهی پیدا کنید و از زمان در دسترس خود بهترین استفاده را ببرید.
یکی از مهم ترین دغدغه هایی که ممکن است هنگام انتخاب مشاور و پشتیبان برای بسیاری به وجود بیاید این است که چگونه مشاور خوب از بد را تشخیص دهیم و از تجربه و تخصص وی آگاه شویم؟ بهترین مشاوران دارای ویژگی هایی همچون علم و دانش کافی نسبت به مسائل روانشناسی، تخصص کافی در زمینه برنامه ریزی تحصیلی، دارای اطلاعات به روز، احساس همدردی و درک افراد، توانایی برقراری ارتباط خوب با دیگران و... می باشند.